Sollicitatiebrief

Hoe kun jij opvallen met je sollicitatiebrief?

De sollicitatiebrief is een belangrijk middel in de communicatie met je toekomstige werkgever en deze 'eerste indruk' moet natuurlijk zo goed mogelijk zijn.


Het belang van je sollicitatiebrief:

Een goed geschreven brief laat zien dat je serieus bent en beschikt over kwaliteiten. Zo onderscheid je je van de andere kandidaten. Behalve de inhoud is de stijl belangrijk. Je brief moet vooral enthousiasme uitstralen.


Opbouw van een sollicitatiebrief:

Een goede sollicitatiebrief bestaat uit vier onderdelen, beschreven in 3 tot 5 alinea’s. Je vertelt kort iets over je achtergrond en waarom je belangstelling hebt voor de functie, waarom jij vindt dat je geschikt bent voor de functie en wat je aanspreekt in de organisatie. Je sluit af met een verzoek om nader kennis te maken in een sollicitatiegesprek.


De 7 tips die je niet mag missen:
  • De brief mag niet te lang zijn, één pagina is voldoende
  • Begin je brief met een korte en pakkende opening
  • Beschrijf in de opening je blijk van belangstelling
  • Vervolg met een korte samenvatting van je belangrijkste kwaliteiten
  • Beschrijf bondig waarom je denkt dat de baan voor jou interessant is
  • Geef een goed beeld wat jij kunt toevoegen aan de baan en organisatie
  • Beschrijf in de afsluiting je bereidheid om op gesprek te komen.